Melder zit in een scootmobiel is vaste klant bij een bakkerij bij haar in de buurt. Op een dag komt zij weer haar brood halen, en ziet zij tot haar verbazing een sticker met ‘verboden voor scootmobiels’ op de schuifdeur van de bakkerij. Haar scootmobiel mag niet mee naar binnen, wat voor deze vrouw betekent dat zij niet meer zelf haar brood kan halen.
Mevrouw voelt zich gekwetst, buitengesloten, en is daarnaast benieuwd naar de reden van dit plotselinge verbod. Als de bakkerij niet reageert op haar e-mail hierover, schakelt zij Art.1 NHN in. Wij nemen contact op met de bakker en krijgt meer inzicht:
Zij vertellen dat, toen zij de winkel overnamen, zij in zeer korte tijd meermalen geconfronteerd met schades veroorzaakt door botsingen tussen een scootmobiel en het meubilair. Dit werd door de berijders afgedaan met een “oeps sorry”. De ruimte in de winkel is beperkt, en zeker bij drukte is er te weinig ruimte voor scootmobielen om risicoloos te draaien. Dit heeft geleid tot het besluit om de hulpvoertuigen niet meer toe te laten.
Echter, geven zij ruiterlijk toe, daarbij hebben ze niet genoeg stilgestaan bij hoe dit overkomt en wat dit betekent voor de mensen die zich echt niet zonder hun scootmobiel kunnen voortbewegen. De sticker wordt verwijderd. Onze melder krijgt een overtuigend excuus aangeboden en mag ook weer gewoon naar binnen. Er wordt nagedacht over alternatieve oplossingen voor de botsingen.
Onze melder is blij met de excuses, en heeft tegelijkertijd begrip voor het dilemma van de bakker. Zij doet voortaan extra voorzichtig als zij haar brood haalt.