Klachtenconsulent (m/v/x) 24 uur

Over de functie

Art.1 NHN adviseert en ondersteunt individuele personen en organisaties bij gevallen en gevoelens van discriminatie. Een klachtenconsulent onderzoekt de gebeurtenissen die hebben geleid tot een klacht, bepaalt de mogelijkheden voor behandeling, en ondersteunt de melder bij de behandeling. Dit ligt op zowel het juridische als het sociale vlak. 

Bij de behandeling van klachten wordt het principe van hoor en wederhoor toegepast. Wij zijn het meest tevreden over ons werk als de behandeling heeft geleid tot inzicht, bewustwording, wederzijds begrip en structurele verandering in bijvoorbeeld gedrag of beleid.

Om zoveel mogelijk te horen en te signaleren wat er speelt op het gebied van discriminatie in de regio, werkt onze klachtenconsulent ook pro-actief aan een relevant netwerk binnen de regio.

Dit ga je doen

  • Je behandelt klachten, meldingen en informatievragen over uitsluiting, discriminatie en ongelijke behandeling
  • Je informeert en adviseert cliënten en wederpartij(en) volgens een vastgesteld protocol over de mogelijkheden bij klachten over uitsluiting, discriminatie en ongelijke behandeling en ondersteunt bij het nemen van stappen
  • Je bepaalt en voert zelfstandig procedures uit in het kader van het bestaande juridische instrumentarium 
  • Je registreert de binnengekomen klachten in het daarvoor bestemde registratieprogramma.
  • Je volgt ontwikkelingen op het vakgebied (o.a. op maatschappelijk, juridisch en politiek gebied)
  • Je informeert en geeft voorlichting over discriminatievraagstukken of andere relevante onderwerpen aan interne en externe contacten 
  • Je netwerkt met maatschappelijke organisaties binnen de regio
  • Je neemt deel aan structurele werkoverleggen met samenwerkingspartners.

Wij zoeken

  • Je hebt een hbo-werk- en -denkniveau, bij voorkeur Sociaal Juridische Dienstverlening en/of relevante werkervaring en kennis over klachtenprocedures 
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving en de toepassing hiervan is een pré
  • Je hebt ervaring en/of affiniteit met de antidiscriminatie- en gelijke behandelingssector
  • Je hebt uitstekende mondelinge, schriftelijke en contactuele vaardigheden
  • Je beschikt over een dienstverlenende en klantgerichte instelling
  • Je hebt een bemiddelend en empathisch vermogen
  • Je bent stressbestendig en in staat om snel te schakelen
  • Je beschikt over coördinerende vaardigheden, houdt overzicht
  • Je hebt het vermogen zowel zelfstandig als in teamverband te werken
  • Kennis van de sociale kaart binnen Noord-Holland Noord is een pré.

Solliciteren

Herken je jezelf in dit functieprofiel, heb je interesse en ben je op korte termijn beschikbaar? Stuur dan uiterlijk donderdag 24 maart 2022 je schriftelijke sollicitatie met cv en motivatie naar Asli Cubukçu, acubukcu@art1nhn.nl. Je kunt je sollicitatie richten aan onze directeur Frederique Janss. 

Informatie en procedure

De eerste ronde gesprekken staan gepland in de week van 4 april 2022. 

  • Meer informatie over de organisatie vind je op art1nhn.nl.
  • Voor de functie van klachtenconsulent kun je contact opnemen met Lien Depauw via ldepauw@art1nhn.nl of Femke Broeze via fbroeze@art1nhn.nl.
  • Je kunt tijdens kantooruren ook bellen naar 072 5154400.

 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Ga naar de inhoud